Постинг
24.04.2022 09:40 -
Пред кръста
Автор: marlena
Категория: Изкуство
Прочетен: 495 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.04.2022 09:43
Прочетен: 495 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 24.04.2022 09:43
Пред кръста
от Кристин Юрукова
В яслата приличах на жертвен агнец, майчината кръв бързо попиваше по острото режещо злато на сламките. Под бликащата звезда всички вече ме чакаха, Ирод, книжниците и фарисеите грешниците и страдащите, апостолите и стражите. Идвах да вплета дихание в тяхното, да се гмуркам в ушите им и ги издигам. И така — без да си поемам за миг въздух. Копнежът ми прониза отнапред изрисуваните сцени — благовещението и непорочното зачатие, избиването на младенците и кръщението, чудесата и апостолските деяния. Но само ги освети. Нищо в тях не се промени: все така ангелът летеше с неизменната вест, не се свършваха главите под ножа, грешниците, свити като неродени деца, отглеждаха греха си, а на Голгота кръстът събираше залезните лъчи в раздиращ блясък. Нещата се подреждаха без мене. И всяко мое деяние бе предварително решено, всяко мое деяние бе дума от пророчествата. Пратен бях да бдя над вечността и да нямам дял от мига. Картините се създаваха и разпадаха, минавах през тях и никоя не ме задържаше, течах по определеното ми русло без сгромолясвания в бездните и без подземните мъки на криволичещата струйка. Хората разповиваха пелената още на първия ми писък, търсеха да ме познаят кой съм. Не съм ли Синът — Изпълнител на висшата воля. За мое добро Йосиф не питаше за бащинство — да не развали предреченото. Майка вместо с песни ме приласкаваше с разказите на пророците — дълбаеше в паметта ми следите, по които да крача, за да нямам право на своя стъпка. Детството ми ме опръска със смях единствено в Египет. В Писанието не е казан ред за живота ми там. И аз можех да расна незабелязано и свободно като стръкчето трева. Дойде време и черупката на мисията ми отново ме прибра, послушен като вода, заех формата й. Макар че градът Назарет не бе отрадно място и ако ме питаха, никога не бих напуснал Египет заради него. Но притежаването на желания бе излишество, което се налагаше да крия. Щом се кръстих, тутакси небесата се отвориха и бях разпознат: „Този е възлюбеният ми Син, в когото е моето благоволение“. От този момент не принадлежах на себе си, а на тълпите. Усмивките и плачовете на живите не бяха цветните пеперуди на сърдечността, допърхали до мене, а мрежи за лов, хвърлени отгоре ми — изпитание за мисията ми. Те ме пресрещнаха, за да ми напомнят ролята, аз играех с пригвоздено лице сред напращялата от сокове нива. Всяко стъбло ми препречваше пространството: „Ти си заради мене тук“. „И заради мене.“ Никога на собствено основание. И плачеха в нозете ми, и не знаеха, че са щастливи — можеха да се променят, да изливат в пещта на постелите си нова плът. Стенех: „Човешкият Син няма къде глава да подслони“. Измолваха прошката както детето млякото и хукваха пак да се въргалят в уличната прах ведно с другите деца, с кучетата и слънчевите трошици. Усещах се като камък, който не помръдва. Да можех да се отместя и да надзърна — не бях ли смачкал най-главното от себе си. Понеже вярвах в собственото си битие — сянка, хвърлена от някой горе — исках, страстно и заплашително исках от другите да повярват. Тяхната вяра щеше да е единственото доказателство, че ме има. Те с охота ме обграждаха, острите им лакти и плътни гърбове зидаха стените на прохода, през който се провирах. Тези лица, които дори не помнех, щяха ли да ми върнат обратно собствения ми образ? Кънтях — камък — в центъра на човешкото гъмжило и всяка негова вълна откъсваше от мене звук. Дори да не знаеха нищо за Спасителя пак щях да им говоря същото, защото искаха да го чуят. А което не можех да изразя с думи, го чертаех видимо във въздуха чрез телата им — изправях ги и ги карах да ходят, да тичат и танцуват: вършех чудеса. Трънен венец от погледи стягаше челото ми и не оставах нито миг сам. Учениците плетяха нозе в преброените ми крачки и чакаха поука от страдалчеството. Отвръщах им с притчи — в неяснотата има простор и за булото на надеждата. Макар и да станех някога хилядолетно божество, сега бях млад. А младостта не чака възкресения. Вижте ме как нахлувам в Йерусалим — пакостлив като хлапе, забравил избраничеството си, яздещ в крив танц ослицата. Ето ме и в храма — трещя и руша, мятам се под плющящия бич на кръвта ми. И осъмвам с кой да е до мене, бил той бирник, грешник или фарисей. Всеки от тях си имаше истина, трябваше само време и топъл прилив на вино, за да изплуват отломките и от дъното и се съединят в ушите ми. Когато се държах с хората като с равни и се опитвах да ги разбера, те ме презираха. Вдигаха възмутени ръце и думи, блъскаха ме в гърдите — да не се сближим, да зее пропаст между човека и Спасителя му: „Дойде човешкият Син, който яде и пие“, „Ето човек лаком и винопиец, приятел на бирниците и грешниците!“. Как ли е потрепервал от хулите им Онзи, който ме бе пратил? Дали не своеволничих, за да го уязвя, него всезнаещия, вездесъщия Разпоредител? Навъртяха се сцените, радостта я няма, свършекът е близо. Приготвен е предателят, съдът и кръста. Помазвам се с утехата на горделивците, които нищо си нямат освен име. Утехата, че съм единствен: „Пазете се от Лъже-Христос!“. „А ако не е предреченият и не възкръсне? — киска се тълпата. — Тогава измамата ще е пълна.“
Край
От стихосбирката " Плът от плътта", 2005 г.
Цялата стихосбирка тук:
https://chitanka.info/book/9889-plyt-ot-plytta
Илюстрация- стенописи на Кристин и Марлена Юрукова от
църквата "Архангел Михаил"- с.Равногор
от Кристин Юрукова
В яслата приличах на жертвен агнец, майчината кръв бързо попиваше по острото режещо злато на сламките. Под бликащата звезда всички вече ме чакаха, Ирод, книжниците и фарисеите грешниците и страдащите, апостолите и стражите. Идвах да вплета дихание в тяхното, да се гмуркам в ушите им и ги издигам. И така — без да си поемам за миг въздух. Копнежът ми прониза отнапред изрисуваните сцени — благовещението и непорочното зачатие, избиването на младенците и кръщението, чудесата и апостолските деяния. Но само ги освети. Нищо в тях не се промени: все така ангелът летеше с неизменната вест, не се свършваха главите под ножа, грешниците, свити като неродени деца, отглеждаха греха си, а на Голгота кръстът събираше залезните лъчи в раздиращ блясък. Нещата се подреждаха без мене. И всяко мое деяние бе предварително решено, всяко мое деяние бе дума от пророчествата. Пратен бях да бдя над вечността и да нямам дял от мига. Картините се създаваха и разпадаха, минавах през тях и никоя не ме задържаше, течах по определеното ми русло без сгромолясвания в бездните и без подземните мъки на криволичещата струйка. Хората разповиваха пелената още на първия ми писък, търсеха да ме познаят кой съм. Не съм ли Синът — Изпълнител на висшата воля. За мое добро Йосиф не питаше за бащинство — да не развали предреченото. Майка вместо с песни ме приласкаваше с разказите на пророците — дълбаеше в паметта ми следите, по които да крача, за да нямам право на своя стъпка. Детството ми ме опръска със смях единствено в Египет. В Писанието не е казан ред за живота ми там. И аз можех да расна незабелязано и свободно като стръкчето трева. Дойде време и черупката на мисията ми отново ме прибра, послушен като вода, заех формата й. Макар че градът Назарет не бе отрадно място и ако ме питаха, никога не бих напуснал Египет заради него. Но притежаването на желания бе излишество, което се налагаше да крия. Щом се кръстих, тутакси небесата се отвориха и бях разпознат: „Този е възлюбеният ми Син, в когото е моето благоволение“. От този момент не принадлежах на себе си, а на тълпите. Усмивките и плачовете на живите не бяха цветните пеперуди на сърдечността, допърхали до мене, а мрежи за лов, хвърлени отгоре ми — изпитание за мисията ми. Те ме пресрещнаха, за да ми напомнят ролята, аз играех с пригвоздено лице сред напращялата от сокове нива. Всяко стъбло ми препречваше пространството: „Ти си заради мене тук“. „И заради мене.“ Никога на собствено основание. И плачеха в нозете ми, и не знаеха, че са щастливи — можеха да се променят, да изливат в пещта на постелите си нова плът. Стенех: „Човешкият Син няма къде глава да подслони“. Измолваха прошката както детето млякото и хукваха пак да се въргалят в уличната прах ведно с другите деца, с кучетата и слънчевите трошици. Усещах се като камък, който не помръдва. Да можех да се отместя и да надзърна — не бях ли смачкал най-главното от себе си. Понеже вярвах в собственото си битие — сянка, хвърлена от някой горе — исках, страстно и заплашително исках от другите да повярват. Тяхната вяра щеше да е единственото доказателство, че ме има. Те с охота ме обграждаха, острите им лакти и плътни гърбове зидаха стените на прохода, през който се провирах. Тези лица, които дори не помнех, щяха ли да ми върнат обратно собствения ми образ? Кънтях — камък — в центъра на човешкото гъмжило и всяка негова вълна откъсваше от мене звук. Дори да не знаеха нищо за Спасителя пак щях да им говоря същото, защото искаха да го чуят. А което не можех да изразя с думи, го чертаех видимо във въздуха чрез телата им — изправях ги и ги карах да ходят, да тичат и танцуват: вършех чудеса. Трънен венец от погледи стягаше челото ми и не оставах нито миг сам. Учениците плетяха нозе в преброените ми крачки и чакаха поука от страдалчеството. Отвръщах им с притчи — в неяснотата има простор и за булото на надеждата. Макар и да станех някога хилядолетно божество, сега бях млад. А младостта не чака възкресения. Вижте ме как нахлувам в Йерусалим — пакостлив като хлапе, забравил избраничеството си, яздещ в крив танц ослицата. Ето ме и в храма — трещя и руша, мятам се под плющящия бич на кръвта ми. И осъмвам с кой да е до мене, бил той бирник, грешник или фарисей. Всеки от тях си имаше истина, трябваше само време и топъл прилив на вино, за да изплуват отломките и от дъното и се съединят в ушите ми. Когато се държах с хората като с равни и се опитвах да ги разбера, те ме презираха. Вдигаха възмутени ръце и думи, блъскаха ме в гърдите — да не се сближим, да зее пропаст между човека и Спасителя му: „Дойде човешкият Син, който яде и пие“, „Ето човек лаком и винопиец, приятел на бирниците и грешниците!“. Как ли е потрепервал от хулите им Онзи, който ме бе пратил? Дали не своеволничих, за да го уязвя, него всезнаещия, вездесъщия Разпоредител? Навъртяха се сцените, радостта я няма, свършекът е близо. Приготвен е предателят, съдът и кръста. Помазвам се с утехата на горделивците, които нищо си нямат освен име. Утехата, че съм единствен: „Пазете се от Лъже-Христос!“. „А ако не е предреченият и не възкръсне? — киска се тълпата. — Тогава измамата ще е пълна.“
Край
От стихосбирката " Плът от плътта", 2005 г.
Цялата стихосбирка тук:
https://chitanka.info/book/9889-plyt-ot-plytta
Илюстрация- стенописи на Кристин и Марлена Юрукова от
църквата "Архангел Михаил"- с.Равногор
Плевен-Варна-Балчик-Варна-Плевен
Либерализма - враг на тутраканската сели...
О Всечистий Святий Душе
Либерализма - враг на тутраканската сели...
О Всечистий Святий Душе
Няма коментари