Постинг
29.04.2021 18:28 -
Страшният съд- стенопис
Автор: marlena
Категория: Изкуство
Прочетен: 231 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 30.04.2021 01:05
Прочетен: 231 Коментари: 0 Гласове:
4
Последна промяна: 30.04.2021 01:05
Страшният съд- стенопис (изпълнен върху специално платно за стенописи, което се залепя на стената на църквата) акрилни бои, 3,60м Х 2,20м худ. Марлена Юрукова
"И ето що е осъждението: светлината дойде на света, и човеците обикнаха тъмнината повече от светлината, защото делата им бяха зли." Евангелие от Йоан, 3:19
Иконографията на сцената се основава на Новия завет- Евангелие от Матея, гл.25, и Откровение на Св.Йоан Богослов и Пророчеството на пророк Даниил от Стария завет. Сцената се разгръща на три регистъра (слоя) във височина. Най -горе е Съдът: Исус Христос (Агнецът с раните), заобиколен от Св.Богородица и Св.Йоан Предтеча, които са като адвокати на човечеството и молят за милостива присъда. Тази част от сцената се нарича Дейсис (Моление). От двете страни на Молението са седнали апостолите със свещеното писание в ръце , а зад тях са ангелите. Във втория регистър (в моя стенопис той се слива с най-долния регистър поради недостатъчна височина , това е съобразно мястото в църквата, за която е предназначена картината) се рисува Приготвеният Престол (Уготовения престол на старобългарски), приготвен от ангелите за Агнеца-Съдник с изобразени инструментите за мъчение - самия кръст, копието и гъбата с оцета. Върху престола е и евангелието, дрехата на Исус преди разпъването и гълъбът-Светият дух. Така гласи и надписът на старобългарски : "Оуготовение Престола". От двете страни на престола, символизиращ Исус Христос, са коленичели и се молят Адам и Ева. /Едни от най-хубавите стенописи на Страшния съд в Източното православие са в църквите във Воронец (Буковина, Румъния) и в Сребреница (Сърбия). Всички надписи там са на старобългарски. В България във всички манастири тази сцена е нарисувана в предверието -открито или закрито . Тя се рисува там, защото преди да влезат в храма за Божествена литургия вярващите трябва да бъдат предупредени, поучени и да получат представа за "вечната мъка" и "вечната радост"- Раят. " И ще отрие Бог всяка сълза от очите им, и смърт не ще има вече, нито писък, нито болка няма да има вече, защото предишното се свърши...И няма да влезе в него нищо нечисто, нито който върши гнусни работи и лъжа, а само ония, които са записани в книгата на живота при Агнеца...И показа ми чиста река с вода на живота, бистра като кристал, изтичаща от престола на Бога и Агнеца...И нощ не ще има там, и не ще имат нужда ни от светило, нито от слънчева светлина, защото Господ Бог ги осветлява." Откр.Йоан В най-долния регистър се рисува везната, която се държи от Божията ръка , протегната от Приготвения Престол (Така е в Роженския манастир) или от Архангел Михаил - както е в случая, който пробожда с копие Сатана, опитващ се да сложи върху единия край на везната свитъци със записани грехове, така че душата в другия край да бъде пратена в Геената (огнената река/езеро) при останалите грешници, които са от лявата страна на Исус, защото те са "козите", отделени от стадото и отиват наляво към ада. Праведниците("овцете" от стадото) са отдясно на Христос и са онези , които са нахранили, облекли, посетили в болницата или в затвора най-нищия от човеците и сторвайки това добро, те са го стороли на самия Исус Христос (Евангелие от Матея, 25:31-46). Рисуват се и седемте ангела с тръбите, възвестяващи началото на бедствията, които ще дойдат с Второто пришествие; излизащите от гробовете, защото ще бъдат съдени живи и мъртви; рисува се и как един ангел навива вселената на свитък, защото е дошъл свършекът на света. (В началото му този свитък би следвало да е бил развит.) Изобразява се книгата на живота (книгата на Агнеца, с чиято кръв ангелите-воини побеждават клеветника-дявола), в която още от началото на времената са записани имената на тези, чиито души ще бъдат спасени.
В сцената се изброяват и греховните дела, заради които ще бъдат осъдени грешниците."Ето, ида скоро, и отплата ми е с Мене, за да въздам всекиму според делата му. Аз съм Алфа и Омега, начало и край, Първият и Последният. Блажени са , които изпълняват заповедите му, за да имат право да ядат от дървото на живота и да влязат в града през портите. А отвън са псетата, магьосниците, блудниците, убийците, идолослужителите и всеки, който обича и върши лъжа." Откр. Йоан
Разликата в иконографията на Страшния съд между православната и католическата църква е най-вече в това как се изобразява Исус Христос. В католическите стенописи Христос е гневен и наказващ, замахващ с ръка (Микеланжело), в нашите стенописи той е изобразяван като жертвения Агнец, показващ раните си и никак не в нито разгневен , нито готов да наказва. В Откровението на Св.Йоан Богослов на много места Христос е наречен "заклания Агнец". " ...достоен е закланият Агнец да приеме силата и богатството, премъдростта и могъществото, честта, славата и благословението. И всяко създание на небето и земята, под земята и в морето, и всичко, що е в тях, чувах да говори: на Оногова, Който седи на престола и на Агнеца- благословение и чест, слава и владичество вовеки веков."
гр.Пловдив 29.04.2021г.
Велики четвъртък Марлена Юрукова
"И ето що е осъждението: светлината дойде на света, и човеците обикнаха тъмнината повече от светлината, защото делата им бяха зли." Евангелие от Йоан, 3:19
Иконографията на сцената се основава на Новия завет- Евангелие от Матея, гл.25, и Откровение на Св.Йоан Богослов и Пророчеството на пророк Даниил от Стария завет. Сцената се разгръща на три регистъра (слоя) във височина. Най -горе е Съдът: Исус Христос (Агнецът с раните), заобиколен от Св.Богородица и Св.Йоан Предтеча, които са като адвокати на човечеството и молят за милостива присъда. Тази част от сцената се нарича Дейсис (Моление). От двете страни на Молението са седнали апостолите със свещеното писание в ръце , а зад тях са ангелите. Във втория регистър (в моя стенопис той се слива с най-долния регистър поради недостатъчна височина , това е съобразно мястото в църквата, за която е предназначена картината) се рисува Приготвеният Престол (Уготовения престол на старобългарски), приготвен от ангелите за Агнеца-Съдник с изобразени инструментите за мъчение - самия кръст, копието и гъбата с оцета. Върху престола е и евангелието, дрехата на Исус преди разпъването и гълъбът-Светият дух. Така гласи и надписът на старобългарски : "Оуготовение Престола". От двете страни на престола, символизиращ Исус Христос, са коленичели и се молят Адам и Ева. /Едни от най-хубавите стенописи на Страшния съд в Източното православие са в църквите във Воронец (Буковина, Румъния) и в Сребреница (Сърбия). Всички надписи там са на старобългарски. В България във всички манастири тази сцена е нарисувана в предверието -открито или закрито . Тя се рисува там, защото преди да влезат в храма за Божествена литургия вярващите трябва да бъдат предупредени, поучени и да получат представа за "вечната мъка" и "вечната радост"- Раят. " И ще отрие Бог всяка сълза от очите им, и смърт не ще има вече, нито писък, нито болка няма да има вече, защото предишното се свърши...И няма да влезе в него нищо нечисто, нито който върши гнусни работи и лъжа, а само ония, които са записани в книгата на живота при Агнеца...И показа ми чиста река с вода на живота, бистра като кристал, изтичаща от престола на Бога и Агнеца...И нощ не ще има там, и не ще имат нужда ни от светило, нито от слънчева светлина, защото Господ Бог ги осветлява." Откр.Йоан В най-долния регистър се рисува везната, която се държи от Божията ръка , протегната от Приготвения Престол (Така е в Роженския манастир) или от Архангел Михаил - както е в случая, който пробожда с копие Сатана, опитващ се да сложи върху единия край на везната свитъци със записани грехове, така че душата в другия край да бъде пратена в Геената (огнената река/езеро) при останалите грешници, които са от лявата страна на Исус, защото те са "козите", отделени от стадото и отиват наляво към ада. Праведниците("овцете" от стадото) са отдясно на Христос и са онези , които са нахранили, облекли, посетили в болницата или в затвора най-нищия от човеците и сторвайки това добро, те са го стороли на самия Исус Христос (Евангелие от Матея, 25:31-46). Рисуват се и седемте ангела с тръбите, възвестяващи началото на бедствията, които ще дойдат с Второто пришествие; излизащите от гробовете, защото ще бъдат съдени живи и мъртви; рисува се и как един ангел навива вселената на свитък, защото е дошъл свършекът на света. (В началото му този свитък би следвало да е бил развит.) Изобразява се книгата на живота (книгата на Агнеца, с чиято кръв ангелите-воини побеждават клеветника-дявола), в която още от началото на времената са записани имената на тези, чиито души ще бъдат спасени.
В сцената се изброяват и греховните дела, заради които ще бъдат осъдени грешниците."Ето, ида скоро, и отплата ми е с Мене, за да въздам всекиму според делата му. Аз съм Алфа и Омега, начало и край, Първият и Последният. Блажени са , които изпълняват заповедите му, за да имат право да ядат от дървото на живота и да влязат в града през портите. А отвън са псетата, магьосниците, блудниците, убийците, идолослужителите и всеки, който обича и върши лъжа." Откр. Йоан
Разликата в иконографията на Страшния съд между православната и католическата църква е най-вече в това как се изобразява Исус Христос. В католическите стенописи Христос е гневен и наказващ, замахващ с ръка (Микеланжело), в нашите стенописи той е изобразяван като жертвения Агнец, показващ раните си и никак не в нито разгневен , нито готов да наказва. В Откровението на Св.Йоан Богослов на много места Христос е наречен "заклания Агнец". " ...достоен е закланият Агнец да приеме силата и богатството, премъдростта и могъществото, честта, славата и благословението. И всяко създание на небето и земята, под земята и в морето, и всичко, що е в тях, чувах да говори: на Оногова, Който седи на престола и на Агнеца- благословение и чест, слава и владичество вовеки веков."
гр.Пловдив 29.04.2021г.
Велики четвъртък Марлена Юрукова
Няма коментари